الثلاثاء، 9 أبريل 2013

طريقة عمل بديل للشاور للجسم فى البيت بالصور

اقسم بالله انى من يوم معملتها وانا جسمى دى ميعرفش يعنى اية جفاف 

واتوحد لونة 

ونعومة من الدش للدش

هقولكم طريقة الشاور بقى كانت واحدة هنا عملت افتكاسة وانا حفظت الصور علشان لما اعملها ياريت تسامحنى انى حطيت الصور بتاعتها لانى مصورتش وانا بعملها بس انا زودت حبة حاجات خليتها تحفة انا هقول الحاجات بصورها وبعدين هحطلكم الطريقة
1- صابون كبريت 10% ودة الواحدة ب 3.75 قرش ودة شكلها


2- كرباناتو ودة بجنى هيكفى وهيفيض من عن البقال اوعطار

3- ليمون



4- ماء ورد وطبعا هتكونى جايبة واحدة من الاول علشان خلطة السويت اللى فاتت فهتكفى لدى ودى ودى ب 5 جنى وممكن تجيبى ماء ورد خام من العطار ب 2 جنى وهتزودى ميا وهيكون جميل برة


5- زيت زيتون ودة من اى سوبر ماركت


6-ملح حليب ودة بعشرة جنى ودة اختيارى ب بجد يجماعة هو تحفة من غير حاجة مبالكم لوااتحط مع كل اللى فات دة




ومعلقتين نشا

نيجو بقى للخلطة

هتجيبى كيس وتحطى الصابون فية هيا صحبة الافتكاسة كانت عملاة فى الهون بس انا بصراحة محبتش اعملة فى الهون علشان الريحة بتاعة الصابون فحطيتة فى كيس ودقيتة بايد الهون لغاية مبقى فتافيت كدة




بصو بقى صاحبة الافتكاسة عملتة بمية ترمس مر علشان ميا الترمس المر بتقلل نمو الشعر جابت الترمس ونقعتة فى ميا طول الليل وخد الميا المنقوع فيها الترمس وحطت فيها الصابن بس انا مكنش عندى فنقعت الصابون فى ميا ورد وزودت شوية ميا علشان تغطى الصابون متملهاش اوى يدوب تغطى الصابون علشان يدوب فيها وسبيها من الصبح لبليل اومن بالليل للصبح وكل فترة كدة ادخلى قلبية علشان يدوب اكتر زى كدة



وبعد ميدوب هتزودى بقى لمونتين كبار ومعلقتين كربانوتو ومعلقتين نشا ومعلقتين ملح حليب كبار واخيرا ضيفى زيت الزيتون اربع معالق كبار ولوعايزة تزودى مفيش مشكلة لان زيت الزيتون بينعم الجسم جدا هيبقى كدة




هتسبيها ساعتين تلاتة بقى علشان تتقل وتبقى جاهزة للاستخدام عاوزة تعبيها فى علبة شاور قديمة وتخليها تاخدى منها اوبرطمان يكون احسن وتخليها فى الحمام اوتخليها فى البلاستيكة وتحطيها فى اى مكان كل متدخلى الحمام خديها معاكى وابدائى الشغل وياسلام لوتكونى عاملة سويت قبلها بقى وبعدين تجيبى الليفة الجميلة الحلوة بتاعتنا دى


اوليفة مغربية لوجد وسيبك من الليفة الوردة والكلام دة وخدى من الخلطة وادعكى جسمك بس من تحت لفوق يعنى من رجلك واطلعى ودة بينشط الدورة الدموية وخدى من الخلطة بايدة وادعكى وشك بيها واطلعى ولوبصيتة فى المراية وعرفتى نفسك قولى معرفش حاجة ومن اول مرة وبتستخدم مرتين فى الاسبوع ولومرة مش مهم انا عن نفسى بستحمى كل شهر مرة ههههههههههه

اوعى تنشفى جسمك بالفوطة فى المشاركة الجاية هقولك لية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق