الجمعة، 22 مارس 2013

الحل يا عرايس لتفتيح المناطق الحساسه بكريم البتادين


يهيىء لى يا أخواتى أن مافى واحده عانت مثل ما عانيت من أسمرار المنطقه
الحساسه

عالرغم من أنى أهتم والله بنظافتى الشخصيه وأستنجى بعد كل حمام أعزكم الله وقبل كل وضوء ونصحتنى أمى بالفازلين ولكن كان يأتى معى بنتيجه عكسيه وما تركت وصفه الا وجربتها وكان عندى أستعداد لشراء أى كريم مهما كلف حتى ولومئات الجنيهات

المهم الوصفه بسرعه:-
* كريم بيتادين ( متوفر بالصيدليات ) وهو انبوبه صغيره ب3 جنيهات فقط عندنا بمصر
* ملعقه كبيره عسل ( أنا أستخدمت عسل - قطفة ليمون لأن بيفتح ) ولازم يكون عسل
مش مغشوش

*ملعقه كبيره زيت زيتون
*ملعقه صغيره ماء ورد

طريقة التحضير:-
نفرغ انبوبة الكريم بعلبه زات غطاء محكم ونضيف عليه العسل اولا ثم ملعقة الماء ثم ملعقة الزيت
ونقلبهم بضهر أى قلم ( حتى نتمكن من التقليب لآن أنبوبة الكريم بها كريم قليل جدا ) يعنى
مش مستاهله ملعقه

حتى يصبح القوام متجانس وأشبه باللوشن يعنى لاتقيل ولا خفيف مفهوم يا قمرررررررررررات

واذا احتاج يتخفف شويه خففى بقليل من زيت الزيتون


الأستخدام :-
مره واحده باليوم أو مرتين حسب رغبتك وحسب درجة السمار وحسب ظروف وقتك

أنا كنت بأستخدم الخلطه بعد صلاة الظهر مباشرة وكنت أصلى الظهر حاضر حتى أستفيد بالوقت وأستحم على صلاة العصر
كنت أدهن المكان بالكريم وأوزعه جيدا مع التدليك الخفيف
وبعدين ( ألبس شورت قطن وفوق الشورت فوق الشورت البانتى * الكيلوت* عفوا محرجة

وأشوف شئون بيت وأعمال المنزل حتى يحين ميعاد صلاة العصر


وبعدين أنشف المنطقه جيدا وأدهن زيت لوز أو زيتون ( يعنى كل واحده على راحتها )


والله يابنات أنا فوجئت فوجئت والله بالنتيجه
باحبه يا ماما

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق